E-recepta

Jak wystawić e-receptę?

E-recepta jest dokumentem cyfrowym wystawianym w programie gabinetowym podłączonym do platformy P1. Lekarz na swoim komputerze wystawia receptę, która zawierać określone informacje takie jak m.in.:

  • dane pacjenta, dane podmiotu, w którym wystawiana jest recepta,
  • dane osoby wystawiającej receptę,
  • informacje dotyczące przepisywanego produktu leczniczego (nazwa, postać, dawka, ilość, sposób dawkowania),
  • data realizacji recepty,
  • kod dodatkowych uprawnień,
  • informacja o wskazanym terminie kontroli lekarskiej (czego nie ma w receptach papierowych).
  • Zgodnie z wymaganiami każdy lek jest wystawiany na osobną e-receptę, przy czym można połączyć maksymalnie do 5 e-recept w jeden pakiet recept zwany receptą zbiorczą. Po stworzeniu recepty lekarz podpisuje przygotowany dokument własnym certyfikatem. Ma do wyboru trzy możliwości:

  • certyfikat kwalifikowany,
  • certyfikat ZUS ,
  • profil zaufany ePUAP.
  • Podpisany dokument wysyłany jest z programu gabinetowego do Systemu P1, gdzie następuje przyjęcie danych, ich walidacja i zapisanie e-recepty. W odpowiedzi, która trwa ok. sekundy, w programie gabinetowym pojawia się obraz wydruku informacyjnego, który zawiera kod kreskowy oraz czterocyfrowy kod dostępu. Lekarz przekazuje wydruk informacyjny pacjentowi lub, jeśli pacjent korzysta z Internetowego Konta Pacjetna, może go otrzymać na swój adres e-mail lub za pośrednictwem SMS-a w postaci wiadomości z kodem dostępu do e-recepty. Dwie ostanie formy są wysyłane bezpośrednio z Systemu P1. Otrzymaną e-receptę pacjent może zrealizować w dowolnej aptece.